۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

جنبش آهستگی ( Slow movement )

تنها چیزی که قطعیت دارد این است که همه چیز تغییر می کند , سرعت تغییر افزایش پیدا می کند و ما اگر بخواهیم باقی بمانیم باید در واقع سرعتمان را بیشتر کنیم . این پیغام امروز است .
اما باید یادآوری کنیم که نیازهای اولیه ما هرگز تغییر نمی کند . نیاز به دیده شدن , نیاز به مورد تقدیر قرار گرفتن , نیاز به تعلق داشتن , نیاز به مورد حمایت قرار گرفتن و نیاز به کمی عشق. این نیاز ها تنها از طریق " آهستگی " در روابط انسانی است که بدست می آید . برای تغییرات بزرگ باید " آهستگی " , " تعامل " و " همدلی " را در یابیم . از این طریق است که می توانیم به سوی زندگی سالم گام برداریم .
" آهستگی " را در حوزه های مختلف می توان تجربه کرد :
Slow food
Slow travel
Slow living
Slow cities


Slow food
حلزونی به آهستگی راه می رود تا به یاد ما بیاورد که در این دنیای شلوغ و پرسرعت بد نیست کمی هم به یاد خودمان باشیم و گاهی حرکت آهسته را تجربه کنیم . این حلزون نماد جنبشی است که چند سال قبل در اروپا شروع شد و کم کم از سراسر دنیا به آن ملحق شدند . خبرنگار ایتالیائی , کارلو پترینی , اولین کسی بود که در سال 1986 جنبش Slow food را پایه ریزی کرد . او که از Fast food ها زده شده بود به دنبال راهی می گشت تا غذاهای سنتی و سالم ایتالیائی ها را احیا کند . این اتفاق همزمان با افتتاح شعبه مک دونالد در رم بود و پترینی قصد داشت به مردم بفهماند که آرامش در سایه لذت بردن از غذاهای سالم به دست می آید . در واقع اعتقاد جنبش Slow food به این است که بازگشت به سنت ها , تنوع و اصلاح ذائقه و حمایت از گونه های زیستی باعث می شود نه تنها از غذا خوردن لذت ببریم بلکه کیفیت زندگی ما هم ارتقا پیدا می کند . بدین گونه بود که جنبشی با هدف حمایت از " آهستگی " در دنیای پر سرعت و عجول امروزی بوجود آمد .
Slow food چیزی نیست مگر غذای خوب و پاک . ما معتقدیم غذائی که می خوریم باید مزه خوبی داشته باشد , سالم به دست بیاید . به این مفهوم که نه به محیط زیست آسیب برساند و نه برای سلامتی خودمان مضر باشد .

هیچ نظری موجود نیست: